× نوشته های یک هنرجوی آواز ×
    

     سه تار ، سازی است زهی که آن را به کمک ناخن انگشت  سبّابه  می نوازند . این  ساز  از  یک کاسه ی ظریف ، چسبیده به دسته ی بلند و باریک تشکیل شده است . چهار سیم دارد و این سیم ها از سیم گیر انتهای کاسه گذشته و از خرک کوچک چوبین که روی کاسه قرار دارد می گذرد و در انتها به گوشه های کوک وصل می شود .

    روی دسته ی سه تار ،  ۲۸  پرده بسته شده  و  جنس پرده ها از روده یا نخ جرّاحی است .کاسه ی سه تار می تواند به صورت یک تکه یا چند تکه باشد . سیم چهارم آن حدود دویست سال پیش توسط فردی به نام " مشتاق علیشاه " اضافه شد که به نام سیم مشتاق نیز معروف است .

    صدای سه تار زنگ دار و ظریف و درونی است و به روایت استاد ابوالحسن صبا ، موسیقی دان برجسته ی ایرانی :

                                    " سه تار برای یک نفر زیاد و برای دو نفر کم است "

    نوازندگان و مربیان مشهور سه تار عبارتند از :

     میرزاعبدالله ، منتظم الحکما ء ، صلحی ، ابوالحسن صبا ، نورعلی برومند ، سعید هرمزی ، ارسلان درگاهی ، یوسف فروتن ، احمد عبادی ، داریوش صفوّت ، محمد رضا لطفی ، داریوش طلایی ، حسین علیزاده  و  جلال ذوالفنون و ...

سه تار

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم تیر 1386ساعت 9:6  توسط . | 
 

صبح چهارمین روز از  بهمن ماه سال 1327  آوای گرم پسری ، سینه ی آسمان را شکافت . بانگی که هنوز معلوم نیست در چه گوشه و چه دستگاهی است . عسگری آقاجانیان میری  در خانواده ای کشاورز و پیشه ور در روستای میر بازار ، از توابع بابلسر دیده به جهان گشود . پدر بزرگ ایشان ( عبّاس ِ لَله وا چی )  در نواختن سُرنا و لَله وا ( از سازهای اصیل موسیقی مازندرانی ) مهارتهای فراوانی داشت . و به خاطر ِ داشتن مهارت در اجرای مقامات مازندرانی در مناطق بابل و بابلسر شهرت فراوانی کسب نمود . در بازگشایی شهربانی و شهرداری سابق بابل در حضور مقامات کشوری به اجرای موسیقی پرداخت . همچنین عموی ایشان ، فریدون ، از صوت خوش برخوردار بود . عسگری آقاجانیان از دوران کودکی دارای صدای خوشی بوده است و به آواز و ترانه هایی که از رادیو پخش میشد با دقت گوش میکرد و از آنها تقلید می نمود .

 

پدرش ، استاد مناف ، در دوران کودکی او را جهت فراگیری علوم قدیم به مکتب خانه فرستاد . آنگاه به راهنمایی یکی از افسران آن زمان پدرش او را جهت فراگیری علوم به مدرسه ابتدایی مرحوم عموزاده ی بابل که در قاضی کتی بود ؛ فرستاد . سه سال اول دبیرستان را در بابلسر ( عصر پهلوی ) و سه سال دیگر را در دبیرستان آیت الله نوری که تنها رشته ی ادبی استان بود گذراند . در پایان دوران دبیرستان یکی از رویدادهای مهم زندگی استاد آقاجانیان ، ازدواج ایشان با دخترعمویش بوده است .گزاف نیست اگر بگویم پیمودن پله های ترقی ، علمی و هنری ایشان مرهون صبر و شکیبایی و همراهی گام به گام همسر محترمشان بوده است .

 

پس از اتمام دوره ی خدمت ، ایشان به عنوان آموزگار در اداره ی آموزش وپرورش شهرستان آمل مشغول به کار شد . سال اول آموزگاری در رشته ی حقوق دانشگاه تهران قبول و برای ثبت نام عازم آنجا شد .

 

در همان زمان برای انجام آزمون صدا به محضر یکی از استادان تهران رسید و پس از چندی با راهنمایی یکی از همکلاسیها از ادامه ی تحصیل در تهران دست کشید تا به اصفهان برود و در آنجا از استادان موسیقی استفاده کند . آقاجانیان جوان سال بعد به خاطر دسترسی به هنر موسیقی و آواز در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته زبان و ادبیات ایران ( زبان و ادبیات فارسی ) دانشگاه اصفهان قبول شد .

 

نخستین بار جهت فراگیری آواز نزد دکتر حسین عمومی رفت . آواز دشتی را نزد ایشان فرا گرفت . سپس نزد روانشاد علی محمد ساغری( مشهور به سروش ) شتافت که در اداره ی فرهنگ وهنر سابق اصفهان تدریس می نمود .

 

زنده یاد ساغری ادامه دهنده ی سبک موسی خان معروفی  و کلنل وزیری در شیوه ی نوازندگی تار و سه تار بود . همیشه کتاب هفت دستگاه موسیقی ایرانی به روایت موسی خان معروفی که به همت والای زنده یاد دکتر مهدی برکشلی تدوین یافته بود را در کلاس باز می نمود و آواز مکتب اصفهان را با آن به شیوه تلفیقی و به روش علمی  و دانشگاهی به هنر جویان درس می داد . سپس با فراخوانی که در دانشگاه هنر پردیس اصفهان شده بود ، ایشان در کلاس آواز استاد جلال تاج اصفهانی پس از گرفتن آزمون ، پذیرفته شده واز مکتب آن بزرگوار توشه ای بهره مند شد . آقاجانیان جوان به وساطت استادان ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ، آقایان دکتر محمد فشارکی  و  جمشید مظاهری به نزد زنده یاد استاد حسین یاور اصفهانی معرفی شد .

                     استاد عسگری آقاجانیان

از خاطرات ایشان است که گفته اند :

روزی در سر درس استاد تاج اصفهانی بودم که استاد فرمودند : آقاجان ( مخفف آقاجانیان ) نوا بخوان . من هم شروع کردم به خواندن نوا . پس از خواندن چهار بیت استاد با ظاهری متعجب و غضبناک فرمودند : بایست! یبت اول را چه خواندی؟ گفتم: درآمد . بیت دوم را؟ درآمد دوم . بیت سوم را چه خواندی؟ گفتم درآمد سوم و سپس فرمودند بیت چهارم را خواندی؟ گفتم درآمد چهارم و ایشان با صدای بلند فرمودند : اگر اینجوریه من برای هر دستگاه 100 تا درآمد میخوانم! فرمودند اینها را کی به تو یاد داد؟ من که تازه متوجه شده بودم که درسهای استاد ساغری را در محضر استاد تاج خوانده ام ، گفتم : اشتباه مرا ببخشید .

 

دکتر ساسان سپنتا در دوره ی دانشجویی ایشان استاد تاریخ زبان ، تطور زبان  و صوت شناسی وادبیات فارسی بوده اند و در زمینه ی هنری و موسیقی کمک شایان توجهی به ایشان نموده اند . آقای آقاجانیان در تابستان سال 1357 پس از اتمام دروس دانشگاهی و فراگیری آواز و آشنایی با سازهایی  نظیر تار ، سه تار ، نی  و سنتور ، از استادان اجازه میگیرند و به زادگاهشان بر میگردند . بهره گیری از استادانی چون استاد ساسان سپنتا ، دکتر جلیل دوستخواه ، استاد قاضی عسکر ، استاد حمید فرزام ، استاد فرهاد آبادانی ، استاد جواد شریعت و ... راه و روش پژوهش میدانی در فرهنگ و هنر وموسیقی بومی را برای ایشان گشودند تا اینکه در مدت 30 سال دست به تحقیقات گسترده ی میدانی بزنند . همزمان با نخستین فعالیّتهای موسیقایی ایشان در اداره ی آموزش و پرورش مشغول به تدریس ادبیات فارسی شدند . هنر جویان از هنر و تحصیلات وی مطلع شده و از اطراف جهت فراگیری موسیقی ، گردش جمع شدند و آموزش را در منزلشان شروع کردند . فرهنگخانه ی ساری پس از افتتاح از ایشان جهت تدریس آواز دعوت به عمل آورد و نامبرده تا تاریخ فعلی در فرهنگخانه و فرهنگ سرا و مراکز هنری به عنوان مدرس آواز مشغول آموزش هستند . سال 1366 به فکر ادامه ی تحصیل می افتند و در همان سال در رشته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد  پذیرفته می شوند . پایان نامه  ایشان تحت عنوان ترانه وتصنیف سرایی در ادبیات عامیانه ی ایران و ارتباط آن با موسیقی ، عروض ، تاریخ ، اسطوره و زیبایی شناسی در حضور استادان ادبیات و هنر و خیل دانشجویان دفاع می شود .

 

این پاین نامه  که  راجع به  فرهنگ  و ادب و موسیقی عامیانه  استانهای : مازندران ، گیلان ، خراسان ، ترکمنان ، ایل چِمر و بلوچستان ، بود مورد توجه دانشجویان و علاقه مندان قرار گرفت . آگاهی و اشراف استاد آقاجانیان به اسطوره ، عروض ، ادبیات  و تاریخ و فرهنگ ایران ، به ویژه مازندران ، زبان شناسی ، ادبیات عامه ، موسیقی دستگاهی ، ساخت ساز و نواختن آن ، موسیقی بومی  آیینی  مذهبی  بویژه مازندران در حدی است که تا کنون گروه بی شماری از دانش پژوهان در سطح دانشگاه برای پزوهش میدانی و پایان نامه نویسی از خرمن دانش و هنر بکر ایشان که در واقع گنجینه ای برای استان و کشورمان محسوب می شوند، بهره گرفته اند .

 

در عرصه  موسیقی  ایشان  مروج سبک اصفهان و پیشکسوت تعلیم آواز در استان مازندران می باشند . استادان بزرگی در عرصه ی موسیقی ایران ( از جمله استاد محمد رضا شجریان ) در نشست های خصوصی که در مازندران داشته اند از هنر و دانش ایشان به نیکی یاد کرده اند . اما دوستی و عشق به شهر و دیار خود ، ایشان را بر آن داشت تا از مهاجرت به شهرهای بزرگ و پر زرق و برق چشم بپوشند . حتی دعوت به تدریس در دانشگاه هنرهای زیبای تهران در سال 1367 را نیز نپذیرفته تا به امروز در کنج عزلت و قناعت به تربیت هنرجویان و آموزش آواز پرداخته اند . ایشان به علّت تدریس دانشگاهی و شان و منزلت استادی و عدم حضور متولیان و پیشکسوتان موسیقی در صحنه هنری و مشخص نبودن جایگاه هنر و حرمت غنا و حساسیت این فن ، هیچگاه خواهان اجراهای کنسرتی و ضبطی و حضور در مجالس و محافل نبوده است . مگر در همایشها ، بزرگداشتها ، یادواره دانشگاهی که از ایشان دعوت به عمل می آمد تا درباره ی هنر یا موسیقی ، سخنرانی یا اجرا نمایند . متأسفانه اکثر اجراهای استاد آقاجانیان غیر ثبتی است که از آن جمله  می توان به اجرای ایشان با استاد سید خلیل عالی نژاد در منطقه ی صحنه کرمانشاه و استاد احمد عبادی در قائم شهر اشاره کرد .

  

هم اکنون استاد عسگری آقاجانیان در مقطع دکتری موسیقی دستگاهی و مقامی ایران و آذربایجان در حال گذراندن پایان نامه می باشد .

 

 برای مطالعه ی سابقه ی علمی و هنری و آثار استاد به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم تیر 1386ساعت 19:20  توسط . | 
 

چند روز پیش که این خبر را شنیدم بسیار متعجب وخوشحال شدم . متعجب از این که کاری داشت صورت می گرفت که در مملکت ما نوعی بدعت است و کمتر از این دست کارها صورت می گیرد و خوشحال از این که در هر صورت این کار دارد انجام می شود .

بله ، خبر این است :

دیروز ، جمعه ، ۱۵/۴/۱۳۸۶ ، روز برگزاری بزرگداشت استاد عسگری آقاجانیان از بزرگان و پشکسوتان گوشه نشین و گمنام آواز ( سبک اصفهان ) و اذبیات فارسی بود .

 استاد عسگری آقاجانیان ، دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی و دکترای موسیقی دستگاهی و مقامی ایران و آذربایجان و سابقه ی تدریس در دانشگاههای معتبر استان مازندران می باشند . ایشان چندین کتاب در زمینه ی ادبیات و موسیقی تالیف نموده و چند کتاب دیگر نیز در دست تالیف دارند .

همچنین ایشان در طی بیش از 30 سال تدریس آواز ایرانی ، شاگردان بی شماری را در این زمینه پرورش داده اند که هر یک از آنها خود به خوانندگان و استادان بزرگی تبدیل گشته اند .

در مراسم دیروز که در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل برگزار شد ، جمعی از استادان موسیقی و ادبیات و همچنین شاگردان استاد حضور داشتند که استاد آقاجانیان در طی این مراسم، به درخواست حاضران و با همراهی استاد مجد ( نوازنده ی تار ) ، برای تبرک ، به اجرای برنامه در آواز ابوعطا پرداختند  که با تشویق بی حدّ و حصر حاضران مواجه شدند .

... و در خاتمه از زحمات استاد طی سالیان دراز ، قدر دانی شد و هدایایی ( جهت یاد بود ) به ایشان اهدا گردید .

 

 

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم تیر 1386ساعت 16:18  توسط . | 
 

    مصاحبه ی زیر رو از وبلاگ دوست عزیزم آقا ابراهیم و به درخواست خودش براتون گذاشتم

کسی نیست که با موسیقیه ایرانی سر و کار داشته باشد و محمد علی کیانی نژاد،نی نواز برجسته کشورمان را نشناسد و کسی نیست که کیانی نژاد را بشناسد و با ذوق آهنگسازی و تنظیم های بسیار زیبای او بیگانه باشد و کسی نیست که با آن هر دو نکته بالا آشنا باشد و درونگرایی و تردی احساس و روحیه پرخاشگر و زبان تند او را در برابر نابرابری ها نداند.و هر که اینها را تمام بداند،می داند که این کار بلد موسیقیه ملی ما چه گرایش شوق انگیزی به پیشرفت جوانان دارد چنانچه او این نکته را در عمل با تشکیل گروه موسیقی جوان به اثبات رسانده است.او در سال ۱۳۸۵ رتبه درجه یک هنری را دریافت کرد،البته این رتبه ها و مانند آنها می تواند پاسخ گوی تنها یک کار او باشد.کیانی نژاد علاوه بر تنظیم ردیف عبداله خان دوامی برای نی و تربیت شاگردان برجسته موجد آثاری است که همواره بر سر زبان هاست مانند آهنگ یا سرود زیبای ((من ایرانی ام آرمانم شهادت)) و آهنگ زیبای ((امروز امیر در میخانه تویی تو))با صدای ملک مسعودی و مهرورزان و سرو سیمین:((پریشان کن سر زلف سیاهت شانه اش با من))،((هله ای صف شکنان))سرود((ای رزمندگان بر شما درود))،آهنگ شهید و آثاری که همه در راستای ارتقاء موسیقی بوده است و از آخرین کارهای او سرود انرژی هسته ای است که به تازگی در تالار وحدت به اجرا درآمد.

حضور کیانی نژاد در هیئت مدیره خانه موسیقی و مسئله استعفای او شایعاتی را بر سر زبان ها رواج داد،گفتگوی زیر به منظور رفع هرگونه سوء تفاهم از زبان خود او انجام گرفته است.بدیهی است همان گونه که ماهنامه هنرموسیقی بر اساس وظیفه مطبوعاتی خود به انجام این گفتگو اقدام نموده است،پیگیر مسائل ذکر شده نیز خواهد بود و حق هرگونه پاسخ را محفوظ می داند.

 

              منبع :     www.neynavazan.persianblog.com

 

             برای خواندن متن کامل مصاحبه بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم تیر 1386ساعت 20:39  توسط . | 
ساز تار 

  تار ، سازی است دارای دو کاسه ی به هم چسبیده ی تشدید کننده ی صدا که اوّلی را " کاسه " و دومی را  " نقاره " میگویند .

  نقاره کوچکتر از کاسه است و روی هر دوی آنها پوست نازکی کشیده شده است . شش سیم نازک که دو به دو کوک می شوند ، از انتهای کاسه آمده و از روی خرک ِ روی کاسه می گذرند و در انتهای دسته به گوشیهای کوک پیچیده می شوند .

  تار با مضراب برنجی که قسمتی از آن موم گرفته شده ، نواخته می شود . دسته ی بلند آن دارای دو هنگام ( اکتاو ) و نیم ، وسعت صداست و روی آن پرده هایی از جنس روده ی تابیده یا نخ جرّاحی بسته می شود . تار اصلی ترین و مهم ترین ساز موسیقی ایرانی است  و صدایی خوش زنگ و پر طنین دارد . در تار،  ۲۸  پرده بسته می شود . جنس کاسه ی تار از چوب گردوی کهنه ، جنس دسته از همان چوب ، همراه با استخوان و جنس خرک از شاخ حیوانات است .

  از نوازندگان و معلمان مشهور تار این افراد را میتوان نام برد :

  خاندان فراهانی ( آقا علی اکبر ، آقا غلام حسین ، میرزا حسین قلی ، میرزا عبدالله ، آقا غلام رضا ، علی اکبر و عبدالحسین شهنازی ) ، درویش خان ، اسماعیل و شکرالله قهرمانی ، مرتضی نی داوود ، ارسلان درگاهی ، موسی معروفی ، علی نقی وزیری ، نورعلی برومند ، جلیل شهناز ، فرهنگ شریف ، شاپور حاتمی ، لطف الله مجد ، یحیی زرپنجه ، نصرالله زرّین پنجه ، ابراهیم سرخوش ، سلیمان روح افزا، غلامحسین بیکچه خانی ، هوشنگ ظریف ، محمد رضا لطفی ، داریوش پیرنیاکان ، حسین علیزاده ، مجید درخشانی و ...

 

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم تیر 1386ساعت 14:52  توسط . | 
 

   عکسهایی از کنسرت اخیر استاد شجریان

 (1)

 (2)

 (3)

 (4)

 

 

         منبع : وبلاگ همایون شجریان 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم تیر 1386ساعت 19:20  توسط . | 
 

     با تشکیل نظام موسیقی دستگاهی ، موسیقی دانان ایرانی ، از بین سازهای گوناگون که بعضی جدید بودند و بعضی دیگر سابقه ی قدیمی داشتند ، تنها تعداد اندکی را برای اجرای موسیقی ردیف برگزیدند و باقی را به کناری گذاشتند تا در انواع دیگری از موسیقی استفاده شود .

   

       وجه مشترک سازهای ردیف ، صدادهی خاص آنها و نیز قابلیت تشدید در ساختمان این سازهاست . در سازهای ردیفی ، صداهای تشدید شده ، صداهای واخوان ، نقش اساسی دارند و از این رو ، سازهای زیر به عنوان سازهای اصلی وحقیقی موسیقی ردیف برگزیده شده اند :

   

      از بین " ذوات الاوتار مقیِِّد " ،  تار و سه تار  ،  از  " مجرورات " ، کمانچه  از " مطلقات " ،  سنتور   از" ذوات النفخ " ساز  نی  و  از طاسات و کاسات ،  تنها  تنبک انتخاب شده است .

 

                                                             

                                                      عکسی از گروه اساتید

   

 

   

  در روزهای  آینده  سعی میکنم مختصری در مورد سازهای موسیقی ردیف  ( تار، سه تار، کمانچه ، سنتور ، نی ،  تنبک ) بنویسم .

                                                          

+ نوشته شده در  دوشنبه چهارم تیر 1386ساعت 13:56  توسط . | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
صالحی
درباره وبلاگ
سلام

به وبلاگ " موسيقي ايراني " خوش آمدید.

پیوندها
سـل
گفتگوی هارمونیک
خانه موسیقی ایران
مجله موسیقی ملودی
مجله موسیقی ایرانیان
انجمن موسیقی
خبرگزاری ایسنا
خبرگزاری فارس
خبرگزاری مهر
مازند نومه
آرشیو پیوندها
نوشته های پیشین
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386
خرداد 1386
اردیبهشت 1386
دوستان موسیقی ایرانی
آواز
آواز ایرانی
آواز دل
آواز خوان
آوای ایرانی
آوای ایرج
آتلیه آزاد
آرامش پس پرده
ادب و موسیقی
اساتید بزرگ موسیقی سنتی ایرانی
استاد پرویز مشکاتیان
استاد شجریان
استاد شهرام ناظری
استاد محمد رضا شجریان
بامدادان وطن
بزرگان موسیقی سنتی ایران
بیداد
پایگاه خبری موسیقی ایران
پیام چکاد
پیانو
تحریر
تصاویر همایون شجریان
تنبور
تنبور شمس
تنبور مست
چاووش - آمل
چشمه نوش
چهار مضراب
چهره به چهره
حسرت پرواز با ستاره ها
حافظ ناظری
خانه موسیقی دوئت
خسروانی
خلسه
خوش آواز
خورشید شبستان
خنیانامه هنرمندان ایران
دل آوا
دل آواز
دلشدگان
دود عود
زخمه ی ایرانی
زنگ ایرانی
ساز ملی ایران زمین
سازها
سربانگ
سرگشتگی ها
سلاطین آواز ایرانی
سوز و ساز
سه تار
سنتور
سیاه مشق
سیاه مشق ها
شاه بیت آواز ، ايرج
طرفداران استاد ایرج و استاد گلپا
طناب عشق
عشق سه تار
علمی و تحقیقی
قدیمی ها
قلندروار
کرشمه
کمانچه
معمای هستی
موسیقی اصیل ایران
موسيقي اصيل و سنتي ايران
موسیقی ایران زمین
موسیقی زمان ما
موسیقی سنتی
موسیقی ما
نغمه
نگرشی بر صدا و آواز
نواهای ایرانی
نوای ایرانی
نیزار
نی نامه
نیواک
ویولن(موسیقی اصیل ایرانی)
هزار گلخانه آواز
همایون شجریان
هم نوا با سوز نی
هنرستان موسیقی پسران تهران
هیچ اگر یایه پذیرد ما همان سایه هیچیم
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

طراح قالب

دیجیتال کیوان

جهت اطلاع از به روز شدن وبلاگ ، لطفاً در خبر نامه عضو شويد





Powered by WebGozar

{ جستجو در موسیقی ایرانی } --------------------------------------